Depresia a úzkosť - 8 látok ktoré Vám pomôžu

< Spať na články
Depresia

Mať občas zlú náladu alebo byť smutný je celkom normálne. Ale pokiaľ to prepukne do dlhotrvajúceho stavu treba to riešiť.

Depresia a úzkosť sú dva rôzne stavy, vyskytujú sa však súčasne a majú podobnú terapiu i liečenie.

Depresia je porucha nálady charakterizovaná dlhotrvajúcimi pocitmi smútku a stratou záujmu o každodenné aktivity. V prípade, že sa chcete viac dozvedieť o depresii, prečítajte si nasledujúci článok.

čítaj tiež

Depresia

Depresia

Depresia je porucha nálady charakterizovaná dlhotrvajúcimi pocitmi smútku a stratou záujmu o každodenné aktivity.

Pokiaľ Vás trápia obavy či pocity strachu, čo je súčasť úzkosti, prečítajte si nasledujúci článok.

čítaj tiež

Úzkostné stavy

Úzkostné stavy

Úzkosť je pocit strachu a obavy. Sú to negatívne pocity vo vašej hlave. Bojíte sa, že niečo nezvládnete, nemáte dôveru k ostatným, neveríte si. Ťažký stav úzkosti sa dokonca prejavuje ako panický strach zo smrti alebo z toho, že sa niečo zlé stane.

Je množstvo prírodných produktov či byliniek, ktoré si môžete kúpiť bez lekárskeho predpisu či sami si nazbierať v prírode. Mimochodom, príroda je výborný lekár, keď máte pochmúrne myšlienky.

Povedzte depresii, aby sa vydala na túru - a to doslova. Absorpcia pachov a zvukov prírody zmierňuje stres a zlepšuje náladu. Príroda tiež poskytuje silnú dávku jasného svetla, ak trpíte sezónnou zlou náladou súvisiacou s kratšími zimnými dňami.

Pokiaľ sa Vám však do prírody veľmi nechce, vyskúšajte niektorý z týchto prírodných prostriedkov, ktoré prispievajú k duševnému zdraviu, pozitívnej nálade, relaxácii a pokojnému spánku.

Medovka

Medovka lekárska

Záznamy týkajúce sa použitia medovky lekárskej sa datujú viac ako 2000 rokov v histórii rastlín (približne rok 300 pred Kristom) a v Materia Medica (približne rok 50–80 pred Kristom).

Tradične sa medovka používala ako mierne sedatívum a anxiolytikum (odstraňuje úzkosť).

V súčasnosti sa medovka používa na posilnenie nervovej sústavy, pri nervovom vypätí a neurasténii (stav vyčerpania, nervové vysilenie) i pri nespavosti. Pomáha tiež odstraňovať únavu a melanchóliu.

čítaj tiež

Medovka lekárska

Medovka lekárska

Medovka je trváca bylina so štvorhrannou, rozkonárenou stonkou vysokou do 100 cm a s vajcovitými, protistojnými, tmavozelenými listami s charakteristickou citrónovou vôňou.

Valeriana

Valeriána lekárska

Valeriána je známa indická tradičná liečivá bylina, ktorá sa podobne ako medovka používa ako liečivo minimálne 2 000 rokov.

Spočiatku sa používala pri poruchách so spánkom.

Až neskôr sa začala používať na liečenie nervových stavov ako je neuróza a neurasténia, nervová i psychická únava, ale aj ako sedatívum pri nervovom napätí, hystérii a úzkosti.

čítaj tiež

Valeriána lekárska

Valeriána lekárska

Valeriána je trváca bylina s rovnou, jednoduchou, pozdĺžne ryhovanou stonkou, vysokou do 100-150 cm.

Lubovnik

Ľubovník bodkovaný

Použitie ľubovníka ako bylinného liečiva na liečenie rôznych vnútorných a vonkajších ochorení sa datuje od čias starovekých Grékov.

Ľubovník bodkovaný je účinným doplnkom výživy na liečenie rôznych porúch súvisiacich s nervovým systémom. Prekonáva úzkosť, miernu až stredne ťažkú depresiu, poruchy nálady a stres v dôsledku prítomnosti veľkého množstva bioaktívnych látok.

Je jedným z najčastejšie sa vyskytujúcich prírodných látok, ktoré používajú rôzne spoločnosti na výrobu neurologických liekov.

čítaj tiež

Ľubovník bodkovaný

Ľubovník bodkovaný

Ľubovník je trváca bylina so vzpriamenou, v hornej časti silne rozkonárenou, okrúhlou, červenkastou stonkou vysokou 50-60 cm.

Rozchodnica ružová

Rozchodnica rastie hlavne v himalájskom pásme, Tibete, Číne a Mongolsku, v Európe a Severnej Amerike je dostupná na trhu ako potravinový doplnok.

Výťažky z nej pripravené sa tradične používajú v tonikách, adaptogénoch (rastlinné produkty zvyšujúce odolnosť organizmu proti stresovým situáciám) a antidepresívach.

Nie je určená pre riešenie akútnych ťažkostí, ale pre dlhodobú funkčnú podporu, pri zaťažení tela pôsobením životného prostredia. Používa sa teda na zlepšenie fyzického a duševného výkonu, ako tradičný liek na stimuláciu nervového systému, zmiernenie depresie a únavy, ale aj na zvýšenie pracovnej výkonnosti.

Rumancek

Rumanček kamilkový (kamilka)

Rumanček je jednou z najstarších liečivých bylín, aké ľudstvo pozná. Sušené kvety harmančeka obsahujú veľa terpenoidov a flavonoidov, ktoré prispievajú k jeho liečivým vlastnostiam.

Rumančekové doplnky, či už je to čaj, silica alebo ako jedna zo zložiek liekov pôsobia upokojujúco na všetky nervové poruchy, pomáhajú výrazne znížiť úzkosť a bojujú proti depresii. Udržiavajú nervový systém v zdraví a zabezpečujú jeho správne fungovanie. Eliminujú pocit smútku, melanchólie, depresie, ľahostajnosti a sklamania a zároveň navodzujú dobrú náladu.

Účinky harmančeka sa dostavia pri dlhodobom užívaní.

čítaj tiež

Rumančeková silica

Rumančeková silica

Rumančeková silica má intenzívnu sladkú bylinnú vôňu a má výrazné protizápalové a upokojujúce účinky. Získava sa destiláciou čerstvých kvetov vodnou parou.

Tryptofan

L-tryptofán

Tryptofán je esenciálna aminokyselina, ktorá slúži na niekoľko dôležitých účelov, ako je napríklad rovnováha dusíka u dospelých a rast dojčiat, ale vytvára tiež niacín, ktorý je nevyhnutný pri tvorbe neurotransmitera serotonínu. A výhody serotonínu zahŕňajú podporu zdravšieho a kvalitnejšieho spánku, úľavu od depresie a úzkosti i zvýšenie emocionálnej pohody.

Tryptofán sa nachádza v potravinách, najmä v potravinách s vysokým obsahom bielkovín. Patrí sem napríklad kura, vajíčka, syr, ryby, arašidy, tekvicové a sezamové semená, mlieko, moriak, tofu a sója, čokoláda. Môžete ho užívať aj vo forme doplnkov - v práškovej forme.

Aby sa však tryptofán premenil na niacín, vaše telo musí mať dostatok železa, vitamínu B6-pyridoxínu a vitamínu B2-riboflavínu.

Vitaminy B

Vitamíny skupiny B

Vitamín B3 - niacín

Pokiaľ trpíte pocitmi smútku a beznádeje, ktoré narúšajú Váš každodenný život, zabezpečte si doplnky niacínu (sú dostupné ako voľnopredajné tablety). Môžete tiež zaradiť do svojho jedálnička potraviny bohaté na vitamín B3, ako napríklad repu, ryby, pečeň, arašidy, vajíčka, mlieko, brokolica.

Vo všeobecnosti je lepšie dopĺňať niacín z potravín ako z tabliet, pretože v potravinách nie je prakticky žiadne riziko predávkovania alebo poškodenia pečene zo zdrojov niacínu.

Vitamín B5 - kyselina pantoténová

Vitamín B5 je vo vode rozpustný vitamín, ktorý pomáha produkovať energiu odbúravaním tukov a uhľohydrátov a zároveň podporuje nadobličky, ktoré znižujú úroveň stresu a úzkosti.

Nedostatok vitamínu B5 je u ľudí mimoriadne zriedkavý, pretože kyselina pantoténová sa nachádza takmer vo všetkých potravinách. Zdravá a pestrá strava by mala poskytnúť človeku dostatok tohto vitamínu.

Klinické štúdie však ukázali, že nedostatok môže viesť k únave, apatii, depresii, podráždenosti i poruchám spánku.

Vitamín B6 - pyridoxín

Vitamín B6 je vo vode rozpustný vitamín, ktorý vaše telo potrebuje na niekoľko funkcií. Je dôležitý pre metabolizmus bielkovín, tukov a uhľohydrátov a tvorbu červených krviniek a neurotransmiterov, ktoré regulujú emócie.

Vitamín B6 je dôležitý pri znižovaní vysokých hladín homocysteínu aminokyseliny v krvi, ktoré sú spojené s depresiou a inými psychiatrickými problémami.

Horcik

Horčík

Horčík je štvrtým najviac zastúpeným minerálom v ľudskom tele, zohráva dôležitú úlohu pri mnohých telesných funkciách a má množstvo zdravotných výhod. Horčík hrá dôležitú úlohu pri regulácii neurotransmiterov, ktoré odosielajú správy do celého mozgu a tela.

Jeho nedostatok je potenciálnym faktorom prispievajúcim k úzkosti a depresii, preto konzumujte potraviny s dostatkom horčíka ako napríklad listovú zeleninu, avokádo, tmavú čokoládu, strukoviny, celé zrná, orechy a semená, alebo užívajte výživové doplnky.