Úzkostné stavy

Úzkostné stavy
Úzkosť je pocit strachu a obavy. Sú to negatívne pocity vo vašej hlave. Bojíte sa, že niečo nezvládnete, nemáte dôveru k ostatným, neveríte si. Ťažký stav úzkosti sa dokonca prejavuje ako panický strach zo smrti alebo z toho, že sa niečo zlé stane.

Úzkostné stavy príznaky

Fyzické príznaky

  • žalúdočné kŕče
  • hnačka
  • poruchy spánku
  • búšenie srdca
  • pocit tlaku na hrudníku
  • bolesť alebo motanie hlavy
  • zaľahnutia uší
  • nevoľnosť
  • nechuť do jedla
  • únava
  • triaška
  • trasenie rúk a nôh

Psychické príznaky

  • neistota
  • nerozhodnosť
  • podceňovanie sa
  • nervozita
  • podráždenosť
  • precitlivenosť
  • ľakavosť

Kedy vyhľadať lekára

  • ak trpíte závažnými úzkostnými stavmi alebo záchvatmi panického strachu
  • ak sa zároveň cítite depresívne
  • ak trpíte nespavosťou alebo závratmi

Ihneď vyhľadajte lekára

  • ak máte niektorý z fyzických príznakov
Úzkosť1

Úzkostné stavy liečba

Ak trpíte dlhodobo veľkou úzkosťou, potrebujete pravdepodobne pomoc odborníka. Vážne formy psychických porúch lieči psychoterapeut pomocou:

  • lieky proti úzkosti
  • antidepresíva
  • psychoterapia - hovorí o svojich témach v snahe dostať sa k ich hlbším súvislostiam, lepšie je pochopiť, prijať a niekedy aj nájsť vhodné vysvetlenie alebo riešenie
    • individuálna - zvyčajne prebieha medzi psychoterapeutom a jeho klientom
    • rodinná - klientov z jednej rodiny alebo z najbližšieho spoločenského okolia
    • skupinová - skupina klientov
Depresia5
Depresia4

Úzkostné stavy domáca liečba

Rastlinná liečba

  • železník lekársky, ovos alebo ženšen - posilňujú nervový systém, 2-3 týždne pite tri razy denne šálku čaju
  • rumanček kamilkový, lipvý kvet, valeriána lekárska, šištica chmeľu alebo mučenka pleťová - na zmiernenie napätia počas dňa a na zlepšenie spánku

Aromaterapia

  • masážny olej - do dvoch lyžíc rastlinného oleja pridajte dve kvapky geraniového, levanduľového a santalového oleja a jednu kvapku bazalkového oleja
  • olej do kúpeľa - pridajte niekoľko kvapiek geraniového alebo levanduľového oleja a voňavú paru inhalujte asi päť minút

Relaxácia

  • fyzická aktivita - na uvoľnenie svalového a nervového napätia
  • upokojujúca činnosť - záhradkárčenie alebo počúvanie príjemnej hudby
  • meditácia a relaxácia - zapíšte sa na kurz alebo si zaobstarajte audio nahrávku
  • joga - cvičte vzdy, keď budete mať pocity úzkosti, najmenej dvakrát denne

Homeopatia

Nasledujúce lieky sú prospečné najmä pri krátkodobých krízach a veľmi dobre dopĺňajú iné spôsoby liečenia.

  • Aconite - pri úzkosti pred stresujúcou udalosťou
  • Arsenicum - ak potrebujete dodať odvahu
  • Gelsemium - pri únave, slabosti a strachu z mimoriadnej udalosti
  • Phosphorus - pri nervozite a precitlivenosti na silný hluk
Menopauza3

Úzkostné stavy príčiny vzniku

  • fóbie - medzi úzkosti sa radia aj rôzne druhy fóbií, napríklad strach z pavúkov, výšok či uzavretých priestorov
  • dedičné predpoklady
  • negatívne vzorce z detstva - pri nedostatku lásky, porozumenia a uznania
  • stres - Je toho na vás veľa? Máte problematický partnerský vzťah? Nestíhate v práci? Z takýchto problémov vzniká stres. A ten je hlavným spúšťačom úzkostných stavov.
  • chorobné nutkavé konanie - pri ktorom postihnutý musí stále niečo robiť, napr. stále si umýva ruky, kontroluje či je zhasnuté
Syndróm Karpálneho Tunela5

Úzkostné stavy prevencia

Výživa

  • zdravá a vyvážená strava 
    • sacharidy - celozrnný chlieb alebo naturálna ryža, ktoré majú upokojujúce účinky
    • esemciálne mastné kyseliny - celé zrná, orechy, semená a zeleniny
  • jedzte častejšie a v malých dávkach - aby ste si udržali vyrovnanú hladinu cukru v krvi
  • vitamíny B a E, vápnik a horčík - ich nedostatok zhoršuje úzkostné stavy
  • cukor - obmedzte jeho príjem a jedzte čo najmenej pečiva z bielej múky
  • alkohol a kofeín - vyhýbajte sa im, namiesto toho pite minerálku, ovočné šťavy alebo upokojujúce bylinkové čaje

Pozitívny postoj

  • kladné aspekty - pozitívne myslenie vám pomôže naprogramovať vaše myslenie tak, aby ste sa sústreďovali na kladné aspekty vášho života a osobnosti, a nie na negatíva
  • kognitívna terapia - cieľom je zmeniť prirodzené alebo inštinktívne reakcie, skôr ako porozumieť ich dôvodu