Depresia

Obsah článku

    Depresia
    Depresia je porucha nálady charakterizovaná dlhotrvajúcimi pocitmi smútku a stratou záujmu o každodenné aktivity. Ak tieto príznaky pretrvávajú po dobu najmenej dvoch týždňov, považujú sa za depresívnu epizódu.

    Depresia príznaky

    • neschopnosť pracovať a plniť bežné denné povinnosti
    • malé potešenie z činností, ktoré ste predtým robili radi
    • problémy vo vzťahoch s blízkymi ľuďmi
    • strata záujmu o sex
    • zlý spánok a predčasné zobúdzanie
    • trvalá únava
    • zimomravosť
    • úzkostné stavy, podráždenosť a nervozita
    • prejedanie sa, pitie alkoholu a užívanie drog
    • znížená chuť do jedla
    • pocity zbytočnosti
    • nedostatok záujmu o svoj výzor
    • neschopnosť rozhodovať sa
    • zábudlivosť a zlá schopnosť sústrediť sa
    • celkový pocit viny

    Kedy vyhľadať lekára

    • ak vaša depresia trvá dlhšie ako dva týždne
    • depresia vám bráni pri zaspávaní alebo vám prekáža v práci
    • ak narúša normálny vzťah s ostatnými ľuďmi

    Ihneď vyhľadajte lekára

    • ak máte samovražedné myšlienky
    Depresia3

    Depresia liečba

    Lekár vám na základe vyšetrenia naordinuje:

    • liečbu v podobe psychoterapie
    • liečbu v podobe antidepresívnych liekov
    • prípadne vám predpíše kombinovanú terapiu

    Psychoterapia

    Psychologická liečba vám môže pomôcť zmeniť vaše myslenie, takže ste lepšie pripravený na riešenie životných situácií a konfliktov. Psychologické terapie vám môžu pomôcť rozpoznať a zmeniť nevhodné myšlienok a správanie. Existuje niekoľko typov účinnej psychologickej liečby depresie, ako aj rôznych možností poskytovania. Niektorí ľudia dávajú prednosť práci s profesionálom, zatiaľ čo iní uprednostňujú skupinové sedenia.

    • Kognitívna behaviorálna terapia -  je štruktúrovaná psychologická liečba, ktorá uznáva, že spôsob, akým myslíme a správame sa, ovplyvňuje to, ako sa cítime. Je jedným z najefektívnejších liečebných postupov pri depresii a je užitočná pre širokú škálu vekových skupín vrátane detí, dospievajúcich, dospelých a starších ľudí.
    • Interpersonálna liečba (IPL) - je štruktúrovaná psychologická terapia, ktorá sa zameriava na problémy v osobných vzťahoch a zručnosti potrebné na ich riešenie. IPL je založená na myšlienke, že problémy so vzťahmi môžu mať významný vplyv na niekoho, kto trpí depresiou, a môže dokonca prispieť k depresii. Identifikácia týchto problémov znamená, že sa môžete zamerať na zlepšenie vzťahov, zvládanie žiaľu a hľadanie nových spôsobov, ako sa problémom vyhnúť.
    • Liečba správania - sa nepokúša meniť presvedčenie a postoje. Zameriava sa na povzbudzovanie činností, ktoré sú odmeňujúce, príjemné alebo uspokojujúce, zamerané na zvrátenie vzorcov vyhýbania sa, stiahnutia a nečinnosti, ktoré zhoršujú depresiu.
    • Kognitívna terapia založená na vnímaní - sa vo všeobecnosti vyskytuje v skupinách a zahŕňa určitý druh meditácie nazývanej "meditácia s vedomím". To vás naučí sústrediť sa na súčasný okamih - len si všimnete čokoľvek, čo zažívate, či už je to príjemné alebo nepríjemné - bez snahy o zmenu. Spočiatku sa tento prístup zameriava na fyzické vnímanie (ako dýchanie), ale potom smeruje k pocitom a myšlienkam. Kognitívna terapia vnímania vám môže pomôcť zabrániť tomu, aby sa vaša myseľ premenila na myšlienky o budúcnosti alebo minulosti a vyhnúť sa nepríjemným myšlienkam a pocitom. Predpokladá sa, že je užitočná pri prevencii návratu depresie, pretože vás nabáda k tomu, aby ste včas zaznamenali pocity smútku a negatívne myslenie, skôr než sa stanú fixnými. Výsledkom toho je, že ste schopní riešiť varovné signály skôr a efektívnejšie.
    Depresia4
    Depresia5

    Depresia príčiny vzniku

    • vrodený alebo biochemický sklon k premenlivým alebo depresívnym náladam
    • depresia pred menštruáciou - vplyvom zmien hormonálnych hladín
    • depresia po pôrode - vplyvom hormonálnych zmien
    • nepriaznivé vplyvy v detstve, napr. strata jedného či oboch rodičov
    • precitlivenosť na niektoré potraviny
    • citlivosť na nedostatok jasného denného svetla v zimnom období

    Depresia prevencia

    Zmena životného štýlu je jednoduchá, ale účinná pri liečbe depresie. Niekedy to môže byť všetko, čo potrebujete. Dokonca aj vtedy, ak potrebujete aj inú liečbu, prispôsobenie správneho životného štýlu môže pomôcť znížiť depresiu rýchlejšie a zabrániť tomu, aby sa vrátila. Patrí sem:

    • cvičenie - pravidelné cvičenie môže byť účinné pri liečbe depresie. Cvičenie zvyšuje serotonín, endorfíny a ďalšie chemické látky v mozgu, po ktorých sa človek cíti dobre. Spúšťa rast nových mozgových buniek rovnako ako antidepresíva. Dokonca aj polhodinová denná prechádzka môže mať veľký vplyv. Ak chcete dosiahnuť maximálne výsledky, cvičte väčšinu dní 30 až 60 minút aeróbne aktivity.
    • sociálna podpora - silné sociálne siete znižujú izoláciu, kľúčový rizikový faktor pre depresiu. Buďte v pravidelnom kontakte s priateľmi a rodinou alebo zvážte vstup do skupiny. Dobrovoľníctvo je skvelý spôsob, ako získať sociálnu podporu a pomôcť iným, a zároveň pomáhať sám sebe.
    • strava - konzumácia jedla je dôležitá pre vaše fyzické i duševné zdravie. Jedenie malých, dobre vyvážených jedál počas dňa vám pomôže udržať energiu a minimalizovať výkyvy nálady. Zvýšte si hladinu tryptofanu, ktorý potrebujeme na tvorbu sérotonínu, ktorý zlepšuje náladu. Obsahujú ho najmä bielkovinové potraviny a najlepšie sa vstrebáva spolu so sacharidmi. Dobrým zdrojom je mlieko, morčacie alebo kuracie mäso, datle a lieskové orechy.
    • spánok - má silný vplyv na náladu. Keď máte nedostatok spánku, vaše symptómy depresie budú horšie. Spánková deprivácia zhoršuje podráždenosť, náladovosť, smútok a únavu. Uistite sa, že máte dostatok spánku každú noc. Veľmi málo ľudí spí menej ako sedem hodín v noci. Dajte si za cieľ sedem až deväť hodín každú noc.
    • zníženie stresu - príliš veľa stresu zhoršuje depresiu a vystavuje vás riziku budúcej depresie. Vezmite si aspekty vášho života, ktoré vás zaťažujú, ako napr. preťaženie v práci alebo nevhodné vzťahy, a nájdite spôsoby, ako minimalizovať ich vplyv.