Stévia - 5 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Stévia

    Rastlinu stévie používajú ľudia žijúci v Južnej Amerike viac ako 1 500 rokov vrátane ľudí z Guaraní z Brazílie a Paraguaja, ktorí ju označujú ako ka’a he’ê, čo znamená „sladká bylina“.

    Títo domorodí Juhoameričania milujú používanie tejto nekalorickej náhrady cukru v čaji yerba mate, ako liek a sladkú pochúťku. V týchto krajinách sa tiež používa špeciálne ako tradičný liek na popáleniny, žalúdočné problémy, koliky a dokonca aj ako forma antikoncepcie.

    Stévia je bylinná rastlina, ktorá patrí do čeľade Asteraceae, čo znamená, že je v tesnom spojení s ambróziou, chryzantémami a nechtíkom. Aj keď existuje viac ako 200 druhov, Stévia rebaudiana Bertoni je najcennejšou odrodou a kultivarom používaným na výrobu väčšiny jedlých produktov. Stévia môže receptom prirodzene dodať sladkosť aj bez toho, aby prispela kalóriami. Extrakt z listu stévie je asi 200-krát sladší ako cukor, v závislosti od konkrétnej diskutovanej zlúčeniny, čo znamená, že na osladenie čaju alebo zdravého pečiva potrebujete iba malý kúsok.

    V roku 1931 chemici M. Bridel a R. Lavielle izolovali dva stéviolové glykozidy, vďaka ktorým sú listy rastliny sladké: steviozid a rebaudiozid (s piatimi variáciami: A, C, D, E a F). Steviozid je sladký, ale má aj horkú pachuť, na ktorú sa mnohí pri jeho použití sťažujú, zatiaľ čo izolovaný rebaudiozid je sladký bez horkosti. Mnoho raw stévií alebo minimálne spracovaných stéviových výrobkov obsahuje oba typy zlúčenín, zatiaľ čo viac spracované formy obsahujú iba rebaudiozidy, ktoré sú najsladšími časťami listu. Rebiana alebo vysoko čistý rebaudiozid A je „všeobecne uznávaný ako bezpečný“ (GRAS) americkým úradom pre kontrolu potravín a liečiv (FDA) a môže byť použitý ako umelé sladidlo v potravinách a nápojoch.

    Stévia môže mať protirakovinové schopnosti

    Stévia môže mať protirakovinové schopnosti

    Stévia - 5 účinkov na zdravie

    Podľa prehľadu z roku 2020 „Rastlina stévie okrem svojich hypoglykemických vlastností vykazuje aj antibakteriálne, protizápalové, hypotenzívne, antiseptické, diuretické, antikoncepčné a kardiotonické vlastnosti.“

    Stévia môže mať protirakovinové schopnosti

    V roku 2012 spoločnosť Nutrition and Cancer upozornila na prelomovú laboratórnu štúdiu, ktorá vôbec prvýkrát ukázala, že extrakt zo stévie môže pomôcť usmrtiť bunky rakoviny prsníka. Zistilo sa, že steviozid zvyšuje apoptózu rakoviny (bunkovú smrť) a znižuje určité stresové dráhy v tele, ktoré prispievajú k rastu rakoviny. Iná štúdia in vitro z Číny tiež zistila, že steviol, ktorý je prírodnou súčasťou listov rastliny, bol účinný pri blokovaní rastu a šírenia rakovinotvorných buniek gastrointestinálneho traktu, čo naznačuje, že by mohol mať silné vlastnosti proti rakovine.

    Stévia znižuje hladinu glukózy v krvi

    Vzhľadom na to, že môže podporovať metabolické zdravie, mnohí odborníci teraz odporúčajú bezkalorické sladidlá, ako je stévia, ľuďom s obezitou, prediabetikom a cukrovkou. Recenzia z roku 2018 dospela k záveru, že používanie stévie namiesto bieleho cukru môže byť veľmi prospešné pre diabetikov, ktorí musia dodržiavať diétny plán s nízkym glykemickým diabetom. V samostatnom článku sa hodnotilo, ako môže stévia ovplyvniť potkany s cukrovkou. V tejto štúdii bolo zistené, že podávanie sladidla potkanom významne znižuje hladinu glukózy v krvi a zvyšuje citlivosť na inzulín, pričom obe môžu pomôcť brániť sa proti progresii cukrovky. Iná štúdia na ľuďoch z roku 2019 zistila, že konzumácia stévie pred jedlom zlepšuje diabetické markery, napríklad znížením hladiny glukózy v krvi a inzulínu po jedle. Navyše, napriek tomu, že účastníci konzumovali menej kalórií, uvádzali podobnú úroveň sýtosti a nekompenzovali to tým, že neskôr v priebehu dňa spotrebovali viac kalórií.

    Stévia podporuje chudnutie

    Konzumácia cukru denne predstavuje v priemernej strave veľké percento z celkových kalórií - a vysoký príjem je spojený s priberaním na váhe, obezitou a ďalšími nepriaznivými účinkami na metabolické zdravie. Z tohto dôvodu je stévia jedným z najobľúbenejších keto sladidiel a často ju používajú aj tí, ktorí dodržiavajú inú nízkosacharidovú diétu, ako je napríklad Paleo diéta, aby dodali receptom sladkosť bez toho, aby prispeli príliš veľkým počtom sacharidov. Štúdia z roku 2019 tiež zistila, že „stévia znižuje chuť do jedla a ďalej nezvyšuje príjem potravy a postprandiálne hladiny glukózy. Mohla by to byť užitočná stratégia v prevencii obezity a cukrovky.“

    Stévia pomáha zlepšovať hladiny cholesterolu

    Stévia pomáha zlepšovať hladiny cholesterolu

    Stévia pomáha zlepšovať hladiny cholesterolu

    Niektoré štúdie zistili, že extrakt z listov stévie môže zlepšiť hladinu cholesterolu a pomôcť udržať srdce zdravé a silné. Napríklad zvierací model z roku 2018 zistil, že podávanie extraktu z listov stévie potkanom počas ôsmich týždňov pomohlo znížiť hladiny celkového cholesterolu, triglyceridov a zlého LDL cholesterolu a zároveň zvýšiť hladiny „dobrého“ HDL cholesterolu. Podobne štúdia z roku 2009 ukázala, že extrakt mal „pozitívne a povzbudivé účinky“ na celkový profil cholesterolu a účinne zlepšoval HDL cholesterol, znižoval triglyceridy a znižoval hladiny LDL cholesterolu.

    Stévia môže znížiť vysoký krvný tlak

    Zistilo sa, že niektoré glykozidy v extrakte zo stévie dilatujú krvné cievy a zvyšujú vylučovanie sodíka, pričom obidva môžu prispieť k podpore zdravých hladín krvného tlaku. Jedna štúdia ukázala, že konzumácia kapsúl s 500 miligramami steviozidu trikrát denne počas dvoch rokov viedla k významnému zníženiu hladiny systolického a diastolického krvného tlaku.

    Majte však na pamäti, že výskum potenciálnych účinkov hypertenzie priniesol zmiešané výsledky a niektoré krátkodobé štúdie nenašli žiadny vplyv.

    Stévia - bezpečnosť a vedľajšie účinky

    Bezpečnosť

    Pre väčšinu ľudí sa môže konzumovať bezpečne s minimálnym rizikom nepriaznivých účinkov na zdravie.

    Jedna štúdia uskutočnená v Paraguaji napríklad zistila, že konzumácia stévie denne po dobu troch mesiacov je dobre znášaná a nespája sa so žiadnymi negatívnymi vedľajšími účinkami.

    Vysoko rafinované a čistené glykozidy steviolu považuje FDA za bezpečné, ak sú konzumované ako sladidlá v potravinách. FDA tiež schválila výťažky z listov alebo celé listy stévie na použitie v potravinových doplnkoch.

    Niektoré štúdie vykonané v 90. rokoch našli určité dôkazy naznačujúce, že chronické podávanie môže znížiť plodnosť samcov a môže ovplyvniť hormóny, pretože jeu glykozidy majú podobnú štruktúru ako rastlinné hormóny, ako je gibberellin. Mnoho bylín, vrátane ginkgo biloba, však tiež obsahuje túto prírodnú zložku a sú bezpečné, ak ich konzumujete s mierou.

    Vedľajšie účinky

    Aj keď je konzumácia stévie všeobecne bezpečná, u niektorých ľudí môže spôsobiť mierne vedľajšie účinky, ako je nadúvanie, nevoľnosť, závraty, zníženú citlivosť a bolesť svalov.

    Niektoré výrobky môžu obsahovať aj dextrín alebo maltodextrín, ktoré môžu u niektorých zvýšiť hladinu cukru v krvi. Zmesi, ktoré obsahujú cukrové alkoholy, môžu u citlivých osôb tiež spôsobiť zažívacie problémy. Bežné príznaky môžu zahŕňať nadúvanie, plynatosť a hnačku.

    Navyše, stévia môže potenciálne spôsobiť alergické reakcie u ľudí s alergiou na ambróziu, pretože patrí do tej istej rodiny rastlín. Toto však nikdy nebolo hlásené ani študované v štruktúrovanom výskume.

    Stévia - dostupné formy

    Stévia - dostupné formy

    Stévia - dostupné formy

    Pokiaľ ide o možnosti, ktoré sú dnes k dispozícii, je dôležité vedieť, že nie všetky sladidlá stévie sú rovnaké. V posledných rokoch existujú obavy z falošnej stévie alebo výrobkov vyrobených z nechcených prísad, čo je jeden z pravdepodobných dôvodov, prečo FDA pomaly schvaľuje všetky výťažky z listov stévie a ďalšie výrobky ako GRAS.

    Porovnanie niektorých z týchto foriem:

    Neopracovaná stévia/zelená listová stévia je z týchto druhov najmenej spracovaná. Listy sa sušia a melú na prášok, čím sa získa konečný produkt, ktorý je len asi 10–15 krát sladší ako cukor. Táto nespracovaná verzia viac ako pravdepodobne obsahuje kombináciu steviozidov a rebaudiozidov.

    K dispozícii sú tiež čistené extrakty zo stévie. Tento typ sladidla je zložený z rebaudiozidu A buď v čistom extrakte. Podľa štandardov FDA stanovených v roku 2008 musia tieto extrakty obsahovať viac ako 95% alebo viac čistých rebaudiozidových glykozidov a nesmú obsahovať iné formy rebaudiozidov alebo steviozidov, aby boli legálne uvádzané na trh ako potraviny. Aj keď sú čistené extrakty zo stévie viac spracované ako odrody zelených listov, ich zdravotné výhody sa zdajú byť na úrovni nespracovaného náprotivku.

    Organické vs. neorganické druhy stévie

    Organická stévia

    • vyrobená z ekologicky pestovanej stévie
    • bez GMO
    • žiadny glykemický vplyv
    • prirodzene bezlepková

    Bohužiaľ, dokonca aj niektoré organické verzie obsahujú plnivá. Niektoré nie sú skutočne čistou stéviou, preto by ste si mali vždy prečítať etikety, ak hľadáte stopercentný produkt stévie.

    Neorganická stévia

    • nemusí byť vyrobená z ekologicky pestovanej stévie, čo znamená, že môže byť vyrobená z pesticídov alebo iných chemikálií
    • bez GMO (v súčasnosti na svete nie sú žiadne geneticky modifikované kultivary stévie)
    • žiadny glykemický vplyv
    • prirodzene bezlepková

    Pri neorganických značkách je veľmi dôležité hľadať ďalšie prísady, ako je erytritol alebo inulín. Aj keď samotná stévia nie je vždy GMO, mnohé neorganické výrobky sú kombinované s erytritolom alebo inými nevýživnými sladidlami, z ktorých mnohé sú vyrobené z GMO zložiek, ako je kukurica.

    Sladidlá stévie sú dostupné online alebo vo väčšine miestnych obchodov s potravinami, a to v práškovej aj tekutej forme.

    Majte na pamäti: najlepšia stévia neobsahuje žiadne prísady, vrátane iných sladidiel, a mala by byť organická a neobsahovať GMO.

    Extrakt z listu stévie je dostupný v práškových aj tekutých formách. Tekuté odrody sú vhodné na sladenie kávy, čajov, zdravých smoothies alebo limonád. Na varenie a pečenie sa najlepšie hodí stéviový prášok.

    Skúste tieto základné konverzie, keď nabudúce nahradíte cukor týmto prírodným sladidlom:

    • 1 lyžička cukru = 1/2 balíčka alebo 1/8 čajovej lyžičky prášku stévie = 5 kvapiek stévie
    • 1 polievková lyžica cukru = 1,5 balíčka alebo 1/3 čajovej lyžičky prášku stévie = 15 kvapiek tekutej stévie
    • 1 šálka cukru = 24 balíčkov alebo 2 lyžice prášku stévie = 2 čajové lyžičky tekutej stévie

    Jedinou náhradou, ktorá nefunguje, je karamelizácia v dezertoch, pretože nehnedne ako konvenčný cukor.

    zdroj: draxe.com