Kurkuma - 5 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Kurkuma

    Veda nedávno začala podporovať to, čo Indiáni poznajú už dlhé veky. Kurkuma skutočne obsahuje zlúčeniny s liečivými vlastnosťami. Tieto zlúčeniny sa nazývajú kurkuminoidy, z ktorých najdôležitejší je kurkumín.

    Kurkumín je hlavnou aktívnou zložkou kurkumy. Má silné protizápalové účinky a je veľmi silným antioxidantom.

    Kurkumín sa bohužiaľ zle vstrebáva do krvného obehu, ale pomáha mu pri tom konzumácia čierneho korenia, ktoré obsahuje piperín, prírodnú látku, ktorá zvyšuje absorpciu kurkumínu až o 2 000%.

    Kurkumín je tiež rozpustný v tukoch, preto je dobré užívať ho s tučným jedlom.

    O kurkume

    Kurkuma sa v Ázii používa už tisíce rokov a je hlavnou súčasťou ájurvédy, Siddhy, tradičnej čínskej medicíny, Unani a animistických rituálov austrálskych národov. Najprv sa používala ako farbivo a neskôr pre jej liečivé vlastnosti v ľudovom liečiteľstve.

    Najväčšia rôznorodosť druhov kurkumy je v Indii, okolo 40 až 45 druhov. Napríklad Thajsko má porovnateľných 30 až 40 druhov, ale je oveľa menšie ako India. Ostatné krajiny v tropickej Ázii majú tiež veľa divých druhov kurkumy.

    Kurkuma sa získava z podzemkov (koreňov), ktoré sa niekoľko hodín varia a potom sú sušené a následne pomleté na sýto žltý prášok, ktorý sa bežne používa ako farbivo a ochucovadlo v mnohých ázijských kuchyniach, najmä v kari korení. Aktívna zložka kurkumín má zemitú, horkastú, korenistú a horčici podobnú chuť.

    Zloženie kurkumy

    Kurkuma obsahuje hlavne kurkumín, antioxidanty, piperín, kapsacaín, karotenoidy, limonén a organické kyseliny, sacharidy, tuk, vlákninu a vitamíny B, C a E.

    Kurkuma1

    Kurkuma - 6 účinkov na zdravie

    Kurkuma má protizápalové účinky

    Jedným z hlavných výhod kurkumy je to, že sa bežne používa na boj proti zápalom a kurkumínu sa dá pripísať veľká časť protizápalových schopností. Podľa štúdie je kurkumín účinnejším protizápalovým liekom ako bežné lieky proti zápalom, ako je napríklad ibuprofén a aspirín.

    Keďže chronický zápal prispieva k mnohým chronickým ochoreniam, kurkumín môže pomôcť liečiť stavy ako zápalové ochorenie čriev, pankreatitída a artritída.

    Kurkuma udržuje zdravé srdce

    Kurkumín zlepšuje endotelové funkcie alebo zdravie tenkej membrány, ktorá pokrýva vnútro srdca a krvných ciev. Táto membrána hrá kľúčovú úlohu pri regulácii krvného tlaku. Nižšia endotelová funkcia je spojená so starnutím a zvýšeným rizikom srdcových chorôb. Kurkumín teda môže chrániť pred stratou funkcie spojenou s vekom a znížiť pravdepodobnosť vzniku srdcových chorôb.

    Kurkuma2

    Kurkuma bráni vzniku rakoviny

    Pretože zápal súvisí s rastom nádoru, protizápalové zlúčeniny, ako je kurkumín, môžu zohrávať úlohu pri liečení a prevencii rôznych typov rakoviny, vrátane kolorektálnej, pankreatickej, prostaty, prsníka a rakoviny žalúdka.

    Kurkumín bol študovaný ako prospešná bylina pri liečbe rakoviny a bolo zistené, že ovplyvňuje rast, vývoj a šírenie rakoviny na molekulárnej úrovni. Štúdie preukázali, že môže prispieť k odumretiu rakovinových buniek a znížiť angiogenézu (rast nových krvných ciev v nádoroch) a metastázovanie (šírenie rakoviny).

    Kurkuma zachytáva voľné radikály

    Antioxidanty pomáhajú chrániť vaše telo pred poškodením spôsobeným voľnými radikálmi, triedou vysoko reaktívnych atómov, ktoré sa tvoria v našom tele, ako aj pred znečisťujúcimi látkami životného prostredia, ako je cigaretový dym a priemyselné chemikálie.

    Kurkumín je schopný zachytiť rôzne typy voľných radikálov, kontrolovať enzýmy, ktoré neutralizujú voľné radikály, a zabrániť určitým enzýmom vo vytváraní konkrétnych typov voľných radikálov.

    Kurkuma3

    Kurkuma pomáha pri liečbe depresie

    Depresia je spojená so zníženými hladinami neurotrofického faktora odvodeného z mozgu (BDNF) a zmenšujúcim sa hippocampom, oblasťou mozgu s úlohou pri učení a pamäti. Vďaka schopnosti kurkumy zvýšiť hladinu BDNF vykazuje korenie sľubnú účinnosť ako antidepresívum.

    Existujú tiež dôkazy, že kurkumín zosilňuje mozgové neurotransmitery serotonínu a dopamínu.

    everydayhealth.com, healthline.com, en.wikipedia.org