Stres

Stres
Stres je reakcia organizmu na mimoriadne záťažové situácie. Je to fyziologická reakcia, ktorou naše telo reaguje na život ohrozujúce situácie. Ak sa dostaneme do takejto situácie náš mozog vyšle signál do hypofýzy. Tá dá povel nadobličkám k uvoľneniu stresových hormónov do krvi.

Stres príznaky

  • zvýšená činnosť srdca
  • rýchle plytké dýchanie
  • sucho v ústach
  • potenie
  • triaška
  • ubúdanie alebo pribúdanie na hmotnosti
  • tráviace ťažkosti
  • časté infekcie
  • plačlivosť
  • bolesti hlavy
  • problémy so sústredením
  • podráždenosť
  • poruchy spánku

Kedy vyhľadať lekára

  • ak sa cítite vyčerpaní stresom do takej miery, že to nepriaznivo ovplyvňuje vašu prácu alebo vzťahy
  • ak máte fyzické príznaky stresu ako búšenie srdca, dýchavičnosť alebo bolesti hlavy
Stres

Stres liečba

Stres nie je medicínskou diagnózou, takže neexistuje žiadna špecifická liečba. Avšak, ak sa vám veľmi ťažko dokážete vyrovnať s vecami, ktoré sa dejú vo vašom živote a zažívate veľa príznakov stresu, sú k dispozícii liečebné postupy, ktoré vám môžu pomôcť:

  • rečová terapia - rozprávanie sa s vyškoleným odborníkom vám môže pomôcť naučiť sa zvládať stres a viac si uvedomovať svoje vlastné myšlienky a pocity. Bežné typy rozhovorov, ktoré môžu pomôcť pri strese, sú:
    • zmenšenie stresu založené na vnímaní - ktoré kombinuje pozornosť, meditáciu a jogu s osobitným dôrazom na znižovanie stresu
    • kognitívna behaviorálna terapia - ktorá vám pomáha porozumieť vašim myšlienkovým vzorom, rozpozná vaše spúšťacie body a identifikuje pozitívne kroky, ktoré môžete podniknúť
  • lieky- pocity stresu sú reakciou na veci, ktoré sa dejú vo vašom živote, nie na problém duševného zdravia, takže neexistuje žiadny špecifický liek na stres. Existujú však rôzne dostupné lieky, ktoré môžu pomôcť znížiť alebo zvládnuť niektoré príznaky stresu:
    • lieky na liečbu akýchkoľvek fyzických symptómov stresu, ako je syndróm dráždivého čreva alebo vysoký krvný tlak
    • antidepresíva - ak máte depresiu alebo úzkosť
    • lieky na spanie - ak máte problémy so spánkom
  • ekoterapia - je spôsob, ako zlepšiť vaše pohodlie a sebavedomie trávením času v prírode. Môže to zahŕňať fyzické cvičenie v prírode alebo účasť na záhradníckom alebo ochrannom projekte
  • doplnkové terapie - relaxácia a meditácia, akupunktúra, aromaterapia, masáž
Depresia5

Stres domáca liečba

Bylinky

  • rumanček - uvarte si čaj, ktorý je vynikajúcim prostriedkom proti stresu, denne si doprajte tri šálky - ráno, na obed a večer
  • levanduľa a valeriána lekárska - pripravte si upokojujúci kúpeľ, zabaľte rastliny do jemnej gázy alebo plátna a podržte ich pod vodovodným kohútikom, zatiaľ čo napúšťate vaňu
  • lipový kvet - čaj
  • ďatelinové kvety - čaj
  • ženšen - má schopnosť chrániť telo pred vplyvmi napätia, vyrovnáva hladinu stresových hormónov a posilňuje orgány, ktoré ich produkujú, teda epifýzu, hypotalamus a nadobličku, v napätom období užívajte dvakrát denne 100-250 mg, začnite s nižšou dávkou a postupne príjem zvyšujte

Meditácia

  • ovládanie dýchania - zatvorte oči, narovnajte chrbticu a pomaly a hlboko dýchajte - na štyri doby výdych a po krátkej prestávke na štyri doby hlboký nádych, a to niekoľkokrát po sebe
  • relaxácia -  účinnosť relaxácie sa vysvetľuje tým, že uvoľnenie svalov vyvoláva v mozgu aktivitu, rušiacu existujúce psychické napätie. Relaxácia pomáha aj pri problémoch so zaspávaním.
  • jóga - je dobrou metódou pre reguláciu úrovne aktivácie. Keď sa nudíte alebo ste bez nálady, cvičenie vám pomôže dostať sa hore. Naopak, keď ste v strese, určité jogové polohy tela (ásany) a pránájáma (umenie správneho dýchania) vám, pomôžu uvoľniť napätie
  • biologická spätná väzba - je to veľmi účinná moderná metóda pre liečbu úzkostných porúch, ale vyžaduje minimálne 4-6 mesiacov pravidelného prípravného cvičené pod vedením skúseného odborníka.
  • masáže - citlivá a jemná masáž navodzuje pocit bezpečia, pomáha uvoľniť napätie svalstva, a tým prispieva k odstráneniu úzkosti. Dokazujú to elektroencefalogramy, ktoré zaznamenávajú činnosť mozgu osôb pred a po masáži.
  • hudba - dokáže spomaliť tep, znížiť tlak a dokonca aj hladinu hormónov v krvi, dožičte si počas dňa prestávku a vypočujte si hudbu, ktorá na vás pôsobí upokojujúco

Aromaterapia

Používajte upokojujúce éterické oleje na masáže, do kúpeľa alebo na vdychovanie z rozprašovača alebo vreckovky.

  • levanduľa, pomarančový kvet a ylang-ylang - vyrobte si masážny olej z ôsmich kvapiek týchto olejov a jednej lyžice mandľového oleja alebo oleja z hroznových jadierok, môžete ho používať na masáže šia-cu pliec a šije
Depresia3

Stres príčiny vzniku

Bežné vonkajšie príčiny stresu zahŕňaju:

  • veľké zmeny života - strata alebo smrť blízkej osoby, svadba, rozvod, sťahovanie, odchod do dôchodku
  • práca alebo škola
  • nezamestnanosť
  • vzťahové ťažkosti
  • finančné problémy
  • byť príliš zaneprázdnený
  • deti a rodina
  • zranenie alebo choroba

Bežné vnútorné príčiny stresu zahŕňajú:

  • pesimizmus
  • neschopnosť prijať neistotu
  • nedostatok odpočinku
  • nedostatok flexibility
  • nerealistické očakávania/perfekcionizmus
  • všetko alebo nič postoj

Stres a choroby

K chorobám spojeným so stresom patria:

  • vysoký krvný tlak
  • infarkt
  • mŕtvica
  • depresia
  • úzkostné stavy
  • syndróm chronickej únavy
  • syndróm dráždivého hrubého čreva a ďalšie tráviace ťažkosti
  • obezita
  • migréna
  • problémy s dýchaním

Trvalý stres narúša:

  • imunitný systém - takže človek je oveľa náchylnejší na infekcie aj rakovinu
  • vznikajú autoimunitné ochorenia - keď sa imunitný systém obráti proti vlastným bunkám v tele, sem patrí:
    • reumatoidná artritída
    • lupus
    • ochorenie štítnej žľazy
    • niektoré druhy anémie
    • problémy s plodnosťou 
Menštruácia4

Stres prevencia

  • pohyb - zvyšuje hladinu endorfínov v mozgu, ktoré vám zlepšia náladu a zmenšia úzkosť, choďte na prechádzku alebo sa venujte inému cvičeniu najmenej 20 minút trikrát týždenne
  • obmedzte - alkohol, kofeín a cukor - všetky tieto látky môžu v tele vyvolať stresové reakcie a prispieť k telesným príznakom sprevádzajúcim napätie, ako je búšenie srdca, triaška, vlhké ruky, úzkosť a podráždenosť
  • záľuby - nájdite si záľubu, ktorá naplní váš každodenný život pokojom, záhradníčenie, pletenie, skladanie puzzle, čítanie alebo lúštenie krížoviek vám pomôže oddýchnuť si a zabudnúť na starosti