Fazuľa - 10 účinkov na zdravie

Fazuľa je strukovina pochádzajúca pôvodne z Mexika, Strednej a Južnej Ameriky, kde je pre domorodé obyvateľstvo dodnes hlavnou zložkou potravy a dôležitým zdrojom bielkovín. Fazuľa sa rozšírila do celého sveta a bežne ju pestujú aj u nás.

Fazuľa

Vďaka dlhému putovaniu a ustavičnému prispôsobovaniu sa zmeneným klimatickým podmienkam vzniklo množstvo kultivarov fazule od malých lahôdkových strukov cez veľké dužnaté bôby až po dlhé zelené struky. U nás sa pestuje fazuľa kríčková alebo ovíjavá, obidve so zeleným alebo žltým strukom.

Liečivý význam fazule je podmienený vysokým obsahom nukleových kyselín a bielkovín - základných a nevyhnutných zložiek všetkých živých organizmov. Nukleové kyseliny sa v našich črevách štiepia na takzvané nukleotidy a tie sa krvou dostávajú do buniek. Vďaka nim sa bunky obnovujú, regenerujú a omladzujú.

Fazuľa obsahuje veľa železa, vápnika, draslíka, vitamínu C a vitamínov skupiny B. Vďaka vysokému obsahu vlákniny má blahodárne účinky na črevá. Tmavá, hnedá alebo čierna fazuľa má blahodárny vplyv na problémy s obličkami a s močovým mechúrom, zelená fazuľka zasa lieči ochorenia pečene.

Pravidelná konzumácia fazule môže znížiť riziko ochorení srdca, cukrovky, kolorektálneho karcinómu a pomáha pri chudnutí. Fazuľa je výdatná, pomôže vám zasýtiť, aby ste sa vyhli prejedaniu.

Fazuľa - 10 účinkov na zdravie

Fazuľa reguluje hladinu cukru v krvi

Ak máte predispozíciu na vznik diabetu alebo ste už diabetici, poteší vás fakt, že fazuľa má nízky glykemický index. To znamená, že nespôsobí, aby hladina cukru v krvi narástla tak, ako keď konzumujete rafinované výrobky z obilia. Keďže živiny prítomné vo fazuli sa pomaly uvoľňujú do tela, zabraňujú tomu, aby sme pocítili hlad v priebehu dlhšieho obdobia a zároveň nám poskytujú energiu.

Fazuľou na zdravé srdce

Fazuľa obsahuje vlákninu - konštantnú dodávku energie. Je tiež bohatá na vitamíny rozpustné vo vode, najmä thiamín, riboflavín, niacín a folacín. Folát je životne dôležitý pre zníženie koncentrácií homocysteínu a bez dostatočného obsahu folátu vo vašej strave zvyšuje hladinu homocysteínu a môže poškodiť vaše srdce a cievy. Okrem toho obsahuje aj množstvo draslíka, vápnika a horčíka, ktoré sú zdravé elektrolyty a minerály a pomáhajú minimalizovať riziko srdcových ochorení a vysokého krvného tlaku.

Fazuľou na málokrvnosť

Nedostatok železa je jedným z najčastejších nedostatkov u ľudí a hlavnou príčinou anémie. Fazuľa je bohatá na železo, kde pol pohára varenej fazule obsahuje 3,3 mg železa.

Fazuľou proti rakovine

Fazuľa je plná antioxidantov, ktoré chránia telo pred voľnými radikálmi, ktoré by mohli poškodiť vaše bunky a mať za následok rakovinu. V jednej štúdii sa zistilo, že ženy, ktoré jedli 4 alebo viac porcií fazule týždenne, mali nižší výskyt kolorektálnych polypov, prekurzorov nachádzajúcich sa v rakovine konečníka aj v hrubom čreve.

Fazuľa zvyšuje enzýmy

Fazuľa obsahuje meď, ktorá je kľúčovým minerálom, pokiaľ ide o optimalizáciu funkcie niekoľkých enzýmov, čo pomáha pri tvorbe pigmentu kože a spojivového tkaniva

Fazuľa1

Fazuľa zabraňuje vrodeným poruchám

Kyselina listová je minerál, ktorý je nutnosťou pre tehotné ženy alebo pre tie, ktoré sa snažia otehotnieť. Kyselina listová pomáha brániť vzniku rázštepu chrbtice pri vývoji embrya a zvyšuje plodnosť ako u žien, tak u mužov.

Fazuľa zlepšuje zdravie očí

Pokiaľ ide o prínosy pre zdravie očí, fazuľa obsahuje veľa zinku, vitamínu A a bioflavonoidov. Zinok je podporujúca výživa, ktorá má prospech pre zdravie našich očí. Jeho hlavnou úlohou je previesť betakarotén na vitamín A vo forme, ktorá je použiteľná vizuálnym systémom a telom. Bioflavonoidy sú antioxidanty, ktoré zvyšujú zdravie očí tým, že neutralizujú voľné radikály, ktoré poškodzujú zdravé očné bunky.

Fazuľa pomáha pri predmenštruačnom syndróme

V klinickej štúdii zaznamenali ženy, ktoré konzumovali veľké množstvo fazule, menšie výkyvy nálady a kŕče než tie, ktoré konzumovali najnižšie množstvá. Ploché, dlhé a žltozelené fazule sú všetky úžasné zdroje mangánu, preto ich nezabudnite do svojej stravy zahrnúť.

Fazuľa znižuje depresiu

Každodenná dávka kyseliny listovej vám môže pomôcť vyrovnať sa s depresiou lepšie. Primeraná konzumácia kyseliny listovej môže zabrániť zvýšeniu produkcie homocysteínu vo vašom tele. Príliš veľa z tohto hormónu môže znížiť tok krvi a iné kľúčové živiny z cestovania do mozgu, čo môže narušiť produkciu dopamínu, norepinefrínu a serotonínu, ktoré regulujú spánok, chuť do jedla a náladu.

Fazuľa na trávenie

Vďaka vysokému obsahu vlákniny má blahodárne účinky na črevá (vláknina upravuje trávenie, viaže jedovaté látky a tuky). Zelená fazuľka lieči ochorenia pečene. V Ázii používajú fazuľu tradične ako účinný preventívny i liečivý prostriedok na črevné a obehové problémy ako aj na nedostatočnú funkciu sleziny a podžalúdkovej žľazy.

Fazuľa2

Ako fazuľu nakupovať?

Pri nákupe čerstvej zelenej fazuľky vždy jednu prelomíme: ak nezapraská, už nie je čerstvá. Kúpiť si môžete sušené druhy fazúľ ale i konzerované fazule sú plné bielkovín a minerálnych látok.

Ako fazuľu skladovať?

Fazuľa je odolná zeleniny, môžeme ju pomerne dobre a dlho, hlavne tie sušené a konzervované, skladovať.

Jemnú mladú fazuľku pridlho neskladujte, lebo stráca vitamíny.

Ako fazuľu spracovať?

Fazuľu môžeme použiť do polievok, prívarkov, šalátov. Sušenú je vhodné na noc namočiť do vody, ráno vodu zliať, fazuľu nechať odkvapkať a až potom variť v čerstvej vode. Po konzumácii sa tým zmierni nadúvanie.

Mladú fazuľku umyte a odrežte jej končeky. Môžete ju dusiť nad parou, alebo s trochou tuku asi 10-15 minút.

Klaus Oberbeil a MuDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek

https://www.naturalfoodseries...

https://primar.sme.sk/c/660532...