Pohánka - 10 účinkov na zdravie

Pohánka pochádza zo Strednej Ázie. V Európe sa v niektorých krajinách pestuje ako krmovina a v Nemecku a Rakúsku ako liečivá rastlina. Pohánka má červenkastú, dutú, vzpriamenú, málo vetvenú byľ. Listy sú srdcovité. Kvety sú v úžľabných súkvetiach, majú päťpočetné, zelenkavé okvetie (niektoré formy majú ružovkasté, biele, zriedkavo červenkasté okvetie). Podľa podmienok prostredia je výška rastlín 15 až 40 cm. Plody sú trojhranné nažky.

Pohánka

V našich podmienkach je možné pohánku pestovať na všetkých typoch pôd okrem ťažkých, ílovitých a silne vápenatých. Nie je náročná na živiny. V období sucha je vhodné porast zalievať. Vzhľadom na krátky vývinový cyklus (asi 90 dní) sa pestuje ako následná plodina napr. po obilninách. Vysieva sa od druhej polovice mája až do začiatku júla, pretože je citlivá na mráz. Semená sa vysievajú do hĺbky 1 až 2 cm do riadkov 10 až 15 cm vzdialených. Porasty udržujeme v nezaburinenom stave. Ak máme možnosť, je vhodné do blízkosti postaviť úle. Je to dobrá medonosná rastlina a prítomnosť včiel zabezpečí opelenie a dobrú úrodu semien. V našich podmienkach je pohánka jednoročná rastlina, ktorá kvitne v júli až auguste. Vňať zbierame v období pred kvitnutím. Suší sa pri teplotách do 50 °C.

Sacharidy sú hlavnou zložkou pohánky, ale obsahuje aj bielkoviny a rôzne minerály a antioxidanty. Výživová hodnota pohánky je výrazne vyššia ako u mnohých iných zŕn. Veľmi dlho bola pohánka synonymom chudoby a biedy, až kým vedci neobjavili, že cez korienky nasáva z pôdy drahocenný rutín, ktorý má blahodárne účinky aj na ľudský organizmus.

Pohánka3

Pohánka je bohatým zdrojom energie - 100 gramov poskytuje asi 1700 kilojoulov. Je bez lepku a preto môže byť vynikajúca náhrada pšenice, raže, jačmeňa a ovsa. Preto je vhodná pre celiatikov. Pohánka má najvyšší obsah rutínu spomedzi všetkých rastlín. Má vysoký obsah vlákniny a bielkovín a významné množstvo vápnika, draslíka, železa a horčíka. Dodáva nám vitamíny skupiny B, vitamín E a vitamín C. Okrem toho obsahuje všetky osem esenciálnych aminokyselín. Pohánka je tiež balená s fytoživinami, ktoré sú úžasné proti chorobám bojujúce organické zložky. Niekoľko zdravotných výhod pohánky možno pripísať jej úžasnému výživovému profilu. 

Pohánka pomáha pri ochoreniach žíl, zastavuje krvácanie z ďasien a z nosa, spevňuje väzivové tkanivo, podporuje prekrvenie, stimuluje libido a potenciu, má preventívne účinky pri reumatických ochoreniach a artritíde, posilňuje imunitný systém a reguluje krvný obeh. Pohánka je silno bázická potravina, je teda veľmi vhodná na odkyslenie organizmu.

Obilie namiesto mäsa

Obilie a obilné produkty sú našimi hlavnými zdrojmi škrobu. 60% energie, ktorú náš organizmus spotrebuje pozostáva zo sacharidov, respektíve zo škrobu, obilie tvorí základ našej potravy. Ak si chceme odvyknúť od mäsa, alebo ak chceme obmedziť jeho konzumáciu, optimálnou nutričnou náhradou nám môžu byť obilniny. Navyše nám poskytnú množstvo ďalších životne dôležitých látok.

Pohánka - 10 účinkov na zdravie

Pohánka na chudnutie

Celozrnná pohánka môžu byť veľmi užitočná pri chudnutí. Pohánka má menej kalórií v porovnaní s pšenicou alebo jačmeňom. Neobsahuje nasýtené tuky a cholesterol a je bohatá na vlákninu a bielkoviny. Táto kombinácia hrá dôležitú úlohu pri potláčaní chuti do jedla, pri regulovaní hladiny cukru v krvi, pri napomáhaní správneho trávenia a pri budovaní svalovej hmoty.

Pohánka pre diabetikov

S nízkym obsahom kalórií a bez tuku je pohánka ideálnym jedlom pre diabetikov. Pohánka obsahuje liečivú látku, ktorá posilňuje kapilárne steny a znižuje krvácanie, čím znižuje riziko fatálnej mŕtvice a infarktu u ľudí s vysokým krvným tlakom a cukrovkou. Zlepšuje mikrovaskulárnu integritu a cirkuláciu u diabetikov, čím zabraňuje poškodeniu nervov a svalových buniek a strate funkcie obličiek. D-chiro-inozitol je zlúčenina, ktorá je nedostatočná u pacientov s diabetom typu II. Táto zlúčenina je potrebná na riadne vedenie inzulínu na kontrolu a liečenie cukrovky typu II. Pohánka obsahuje aj D-chi-ro-inozitol.

Pohánka znižuje krvný tlak

Pohánka je dobrý zdroj horčíka, ktorý je nástrojom na zlepšenie krvného tlaku uvoľnením krvných ciev. To znižuje krvný tlak prirodzene bez použitia škodlivých chemikálií.

Pohánkou na zdravé srdce

Pohánka je bohatá na vitamíny B, najmä niacín, folát a vitamín B6, pohánka je veľmi prospešná pre kardiovaskulárne zdravie. Tieto vitamíny znižujú koncentráciu cholesterolu v krvi. Niacín spôsobuje zvýšenie lipoproteínov s vysokou hustotou (HDL), ktoré ďalej zvyšujú pevnosť krvných ciev a odstránenie cholesterolu. Minerály ako železo, horčík, fosfor, meď a mangán pomáhajú pri znižovaní krvného tlaku a zlepšovaní okysličovania krvi. Pohánka obsahuje vysoko kvalitné proteíny, ktoré odstraňujú triglyceridy tvoriace plaky a lipoproteíny s nízkou hustotou (LDL). Takže pohánka je veľmi prospešná pre ľudí so slabými srdcovými funkciami a ďalšími kardiovaskulárnymi problémam.

Pohánkou proti rakovine

Výskum ukázal, že konzumácia stravy bohatej na vlákninu z celých zŕn, ako je pohánka, znižuje riziko rakoviny prsníka. Premenopauzálne ženy, ktoré jedia celozrnnú vlákninu, majú v skutočnosti nižšie riziko vzniku rakoviny prsníka. Antioxidačné vlastnosti pohánky sa často používajú ako protilátka pre röntgenové žiariče. Antioxidanty, lignany hrajú dôležitú úlohu pri príjme estrogénov, a preto sú prospešné pre ženy počas alebo po menopauze.

Pohánka1

Pohánka ako ochrana pred detskou astmou

Podľa výskumu spotreba celých obilnín, ako je pohánka, môže znížiť riziko detskej astmy o približne 50 percent. Vzhľadom na vysoký obsah horčíka a vitamínu E, pohánka môže pomôcť pri znižovaní výskytu detskej astmy.

Pohánka na cievy

Rutín v kombinácii s vitamínom C spevňuje steny ciev, zastavuje krvácanie (napr. pri kŕčových žilách alebo hemoroidoch), má preventívne a liečivé účinky na ochorenia žíl a kŕčové žily. Rutín vo väzivovom tkanive spevňuje a posilňuje najjemnejšie cievky.

Pohánkou na kosti

Mangán prítomný v pohánke zaisťuje zdravú kostnú štruktúru tým, že vytvára základné esencie na vytváranie kostí a pôsobí ako koenzým na podporu metabolického postupu v ľudskom tele. Taktiež sa aktívne podieľa na tvorbe spojivových tkanív, absorpcii vápnika a metabolizme tuku a cukru. Horčík je tiež prospešný pre zdravie kostí a zubov. Preberá nervové impulzy a pomáha pri výrobe energie. Uľahčuje vstrebávanie vápnika telom a zabraňuje vzniku osteoporózy. Má tiež preventívne účinky pri reumatických ochoreniach a artritíde.

Pohánka posilňuje imunitný systém

Pohánka je bohatá na minerály, ako je fosfor, horčík, železo, meď, zinok a mangán a má vysoký obsah flavonoidov, preto je veľmi účinná pri liečbe nízkeho hemoglobínu a častých prechladnutí a chrípky.

Pohánka na pokožku

Pohánka výrazne pomáha pri starostlivosti o pleť. Obsahuje veľké množstvo rutínu, ktorý je prospešný pri ochrane pred poškodením pokožky pôsobením slnka. Preto sa môže považovať za prirodzené opaľovacie mlieko, pretože poskytuje ochranu pred škodlivými lúčmi slnka.

Silné antioxidanty a flavonoidy prítomné v pohánke zabraňujú predčasnému starnutiu pokožky.
Horčík obsiahnutý v pohánke má relaxačný účinok na krvné cievy, čím zlepšuje krvný obeh. Výsledkom je žiarivá a mladistvá vyzerajúca pleť.

Pohánka2

Ako pohánku nakupovať?

Pohánka je k dispozícii v pražených a nepražených formách, vo forme múky, krupice či šrotu.

Ako pohánku skladovať?

Skladujte na suchom mieste.

Ako pohánku spotrebovať?

Pohánka má rôznorodé použitie, môžeme ňou nahradiť iné druhy múky. Z pohánkovej múky pečieme sladké omelety, celozrnný chlieb, pripravujeme cestoviny, polievky, predjadlá i kaše. Veľmi lahodné sú palacinky, ktoré pripravíme tak, že štvrtinu pšeničnej múky nahradíme pohánkovou.

Pohánku miešame s ovocím, medom a cukrom, ale môžeme z nej pripravovať aj slané jedlá pridaním byliniek a korenín.

https://www.stylecraze.com/art...

Klaus Oerbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek