Quinoa - 7 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Quinoa

    Quinoa je pseudoobilnina, ktoré sa pestuje pre svoje jedlé semená. Jej kuchynské použitie je prakticky zhodné s obilninou. Neobsahuje lepok, a tak sa hodí pre bezlepkovú diétu.

    Quinoa bola dôležitou plodinou pre Incké impérium. Odvolávali sa na ňu ako na „matku všetkých zŕn“ a verili, že je posvätná. Bola konzumovaná po tisíce rokov v Južnej Amerike a len nedávno sa stala trendom aj u nás, dokonca dosiahla status "superpotravina". Existujú tri hlavné typy quinoy: biela, červená a čierna.

    POZOR! Quinou pred varením opláchnite

    Quinoa má hrubú vonkajšiu vrstvu, ktorá sa musí pred konzumáciou odstrániť. Vonkajší obal má horkú chuť, a ak sa konzumuje, môže spôsobiť silnú bolesť žalúdka, plynatosť a pôsobí ako preháňadlo. Takže pred varením dôkladne umyte quinou a namočte ju na 2 hodiny. Potom vymeňte vodu, znova namočte a opláchnite. Opláchnite ju opakovane, kým pena úplne nezmizne. Tento proces odstráni zvyšok pesticídu, saponíny a ich horkosť.

    Obsah vitamínov a minerálov v quinoe

    Quinoa v 100 g obsahuje 368 kalórií, 6 g tukov, 64 g sacharidov, 7 g vlákniny a 14 g bielkovín. Ďalej obsahuje vitamín A, B1-tiamín, B2-riboflavín, B3-niacín, B6-pyridoxín, B8-cholín, B9-kyselinu listovú a vitamín E, aminokyseliny, flavonoidy, z minerálnych látok obsahuje mangán, fosfor, horčík, železo, zinok, meď, draslík, vápnik, sodík a selén.

    Quinoa má veľmi vysoký obsah proteínov, udržuje zdravé kosti, udržuje zdravé srdce, je dobrá pri cukrovke, chráni pred vznikom málokrvnosti, podporuje trávenie, udržuje zdravé vlasy.


    Quinoa1

    Quinoa - 7 účinkov na zdravie

    Quinoa má vysoký obsah proteínov

    Quinoa je jedna z mála rastlinných potravín, ktoré obsahujú kompletný proteín. Kompletný proteín obsahuje všetkých deväť esenciálnych aminokyselín - to sú aminokyseliny, ktoré naše telá nemôžu produkovať, a preto ich treba prijímať v potrave.

    Quinoa udržuje zdravé kosti

    Quinoa je skvelá pre zdravie kostí, pretože je bohatá na horčík. Quinoa je tiež bohatá na bielkoviny, ktoré slúžia ako stavebný kameň pre kosti. Ešte dôležitejšie je, že obsahuje všetkých deväť esenciálnych aminokyselín, ktoré telo nedokáže samo produkovať. A v neposlednom rade obsahuje mangán, ktorý pomáha predchádzať osteoporóze.

    Quinoa udržuje zdravé srdce

    Konzumáciou quinoy dochádza k znižovaniu hladiny zlého cholesterolu, čo znamená zníženie rizika aterosklerózy a koronárnych srdcových ochorení. Quinoa obsahuje mastné kyseliny, z ktorých 25% je vo forme kyseliny olejovej - je to mononenasýtená mastná kyselina a 8% je ALA (kyselina alfa-linolénová) - čo je omega 3 mastná kyselina, ktorá sa nachádza prevažne v rastlinách. Obe tieto kyseliny sú prospešné pre zdravie srdca.

    Quinoa je dobrá pri cukrovke

    Quinoa obsahuje komplexné sacharidy, ktoré sa v tele rozkladajú veľmi pomaly, čo umožňuje, aby hladina cukru v krvi bola stabilnejšia. Konzumácia potravín, ktoré majú nízky glykemický index, ako quinoa, nespôsobuje výkyvy hladiny cukru v krvi, čo je dobré pri ochorení na cukrovku.

    Quinoa2

    Quinoa chráni pred vznikom málokrvnosti

    Quinoa obsahuje železo, ktoré pomáha predchádzať anémii. Železo je potrebné na výrobu hemoglobínu, ktorý je súčasťou červených krviniek a tie viažu a prenášajú kyslík v krvi. Quinoa obsahuje aj riboflavín, ktorého nedostatok môže zapríčiniť vznik anémie.

    Quinoa podporuje trávenie

    Vláknina obsiahnutá v quinoe spôsobuje, že v žalúdku dochádza k jej roztrhnutiu a to stimuluje steny tráviaceho traktu. Tráviaci trakt sa uzatvára, čo podporuje lepšiu absorpciu živín v tenkom čreve. V hrubom čreve, táto vláknina zabraňuje zápche. Vitamíny B v quinoe tiež hrajú dôležitú úlohu v trávení. Jedným z nich je tiamín, ktorý pomáha pri tvorbe kyseliny chlorovodíkovej (kyselina v žalúdku, ktorá napomáha trávenia). Riboflavín zasa napomáha rozvoju buniek lemovaných v stenách tráviaceho traktu. Ďalšia aminokyselina, nachádzajúca sa v quinoy, je kyselina glutámová, ktorá sa v tele premieňa na glutamín. Glutamín je zodpovedný za zdravie slizničnej výstelky žalúdka.

    Quinoa udržuje zdravé vlasy

    Hydrolyzovaný proteín extrahovaný z quinoy pôsobí ako prírodný a jemný povlak, ktorý chráni a vyživuje vlasové folikuly zvnútra. Proteín extrahovaný z tohto zrna sa tiež používa na výrobu vysoko kvalitných vlasových prípravkov. Deväť esenciálnych aminokyselín v quinoe pôsobí ako prírodný spevňovač a chráni vlasový folikul. Tiež opravujú poškodené vlasy a podporujú rast vlasov.

    Zvlhčovadlá v quinoe vyživujú a hydratujú pokožku hlavy a udržiavajú ju dobre kondiciovanú. Nad vlasmi vytvárajú neviditeľný film, ktorý ich chráni pred znečistením a prachom.

    Quinoa3

    Zeleninový šalát s quinoou

    Ako quinou nakupovať?

    Quinoa sa zvyčajne predáva vo vzduchotesných obaloch. Najbežnejším typom je biela, ale na niektorých miestach je k dispozícii aj čierna a trojfarebná quinoa. Skontrolujte si balenie, či nie je prítomná vlhkosť.

    Ako quinou skladovať?

    Uchovávajte quinou na chladnom a suchom mieste vo vzduchotesnej nádobe s pevným viečkom. Týmto spôsobom zostane čerstvá celé mesiace alebo viac ako rok, ak sa skladuje mimo dosahu slnečného žiarenia a tepla. Quinou môžete aj mraziť.

    Ako quinou spotrebovať?

    Quinou môžete pripravovať na slano i na sladko. Robia sa z nej výborné šaláty, prílohy, kaše, placky, môžete ju variť, zapekať a dokonca z nej pripraviť i pizzu.

    https://www.stylecraze.com/art...