Med - 8 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Med

    Med znamená pre mnoho ľudí veľa vecí. Je to výživné, prírodné sladidlo, koncentrovaný zdroj energie a starodávny ľudový liek. Med je tiež aktívnou látkou v kozmetických výrobkoch a výrobkoch na ochranu pokožky a je predmetom lekárskeho výskumu. Med je vlastne sladká superpotravina, ktorá nám pomáha vo viacerých oblastiach.

    Druhy medu

    Druhy medu, zdroj: daburhoney.com

    Druhy medu

    Surový med vs. komerčný med

    Surový med je surová forma medu bezprostredne vytiahnutá z buniek plástov medu v úli. Táto forma medu nie je ani zďaleka čistá. Bežne obsahuje včelí peľ a propolis, ktoré sú dvoma veľmi pozitívnymi doplnkami zdravia. Surový med však môže tiež obsahovať mŕtve včely, nohy, krídla, hromady včelieho vosku a ďalšie nečistoty. Nebojte sa však - ak sa niektorá z týchto nechcených vecí dostane do medu, pred fľašovaním sa precedí.

    Surový med sa nemôže zahrievať nad 35 ºC, čo je normálna teplota včelieho úľa. Aj keď je vhodné precediť surový med, nikdy nie je filtrovaný ani pasterizovaný. Tiež nemôže obsahovať žiadne ďalšie prísady. Na druhej strane, komerčný med je často silne spracovaný a dokonca mohol byť chemicky rafinovaný. Nadmerné teplo ničí prírodné enzýmy, vitamíny a minerály v mede. Filtrovanie a spracovanie eliminuje mnoho prospešných fytonutrientov, vrátane peľu a propolisu bohatého na enzýmy. Čistý med dosiahnete iba teplom, vyhnite sa preto zlatému, sirupovitému medu v prospech nepriehľadného, organického surového medu. Komerčný med môže pochádzať zo včiel ošetrených antibiotikami. Pravdepodobne im bude tiež poskytnutá zimná výživa vo forme cukru alebo lacného sirupu. Úle sú vyrobené z neekologických materiálov, ktoré môžu mať škodcov a je možné ich čistiť neorganickými látkami. Med, ktorý nie je surový, je pasterizovaný a filtrovaný a môže obsahovať rôzne prísady.

    Výskum testoval 60 medových produktov zo supermarketov a obchodov s potravinami a zistil, že 76% neobsahovalo žiadne stopy včelieho peľu, ktorý je tiež plný zdravotných výhod. Úrad pre potraviny a liečivá tvrdí, že akékoľvek medové výrobky, ktoré boli ultrafiltrované, ako sú tieto, v skutočnosti nie sú medom, a preto nemožno predpokladať zdravotné výhody medu. Niektorý „med“ môže dokonca obsahovať kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy.

    Manuka

    „Vodivosť“ je nepriamy spôsob merania obsahu minerálov v mede. Manuka med má vyššiu než bežnú vodivosť s asi štvornásobnou vodivosťou bežných kvetových medov. Čím vyššia je vodivosť, tým lepšie sú nutričné hodnoty medu.

    Pokiaľ ide o med Manuka v porovnaní s inými odrodami, Manuka má vždy unikátny Mnuka faktor (UMF), ktorý je globálnym štandardom pri identifikácii a meraní antibakteriálnej sily. UMF je v zásade zárukou toho, že predávaný med je lekárskej kvality. Toto je štandard zdravotnej hodnoty, ktorý je pre med Manuka úplne jedinečný. Minimálne uznávané hodnotenie UMF je UMF5, čo sa nepovažuje za prospešné, pokiaľ nevykazuje antibakteriálnu aktivitu v mede UMF10+. Čokoľvek od UMF10 - UMF15 je užitočná úroveň a čokoľvek UMF16 a vyššie sa považuje za vynikajúcu kvalitu. Aj keď iné medy, ako napríklad organický med, môžu mať určite veľmi pozitívne účinky na zdravie, nemajú také presné meranie alebo hodnotenie ako Manuka.

    Medzi ďalšie medové odrody patrí akáciový med (zvyčajne svetlej farby), pohánkový med (zvyčajne tmavšej farby ako ostatné náprotivky) a neemový med.

    Jednokvetový med vs. viackvetový med

    Bez ohľadu na medovú rozmanitosť je každý med možné rozdeliť na jednokvetový alebo viackvetový. Aký je rozdiel? Jednokvetový med pochádza od včiel, ktoré využívajú nektár iba jedného druhu kvetu, zatiaľ čo viackvetový med pochádza od včiel, ktoré využívajú nektár z viacerých kvetinových zdrojov.

    Nutričné hodnoty v mede

    Nutričné hodnoty v mede, zdroj: standardcoldpressedoil.com

    Nutričné hodnoty v mede

    Med je jednou z najčistejších potravín prírody a nie je len prírodným sladidlom. Je to „funkčné jedlo“, čo znamená, že je to prírodná potravina s prínosom pre zdravie. Nutričné hodnoty v surovom mede sú pôsobivé.

    Med obsahuje 22 aminokyselín, 27 minerálov a 5 000 enzýmov. Medzi minerály patrí železo, zinok, draslík, vápnik, fosfor, horčík a selén. Medzi vitamíny nachádzajúce sa v mede patrí vitamín B6, tiamín, riboflavín, kyselina pantoténová a niacín. Nutraceutiká obsiahnuté v mede navyše pomáhajú neutralizovať škodlivú aktivitu voľných radikálov.

    Jedna polievková lyžica medu obsahuje 64 kalórií, napriek tomu má zdravú glykemickú záťaž okolo 10 na jednu polievkovú lyžicu, čo je o niečo menej ako banán. Med nespôsobuje nárast cukru a zvýšené uvoľňovanie inzulínu ako biely cukor.

    Napriek tomu, že med je cenovo dostupné jedlo, včely strávia tisíce hodín zberom peľu z približne 2 miliónov kvetov, aby vyrobili 0,45 kg čistého medu. Med obsahuje typicky asi 18% vody, ale čím nižší je obsah vody, tým lepšia je kvalita medu. Čo je najlepšie, med nepotrebuje špeciálne skladovanie ani chladenie.

    Med pomáha udržiavať zdravú hmotnosť

    Med pomáha udržiavať zdravú hmotnosť, zdroj: honeybasket.in

    Med - 8 účinkov na zdravie

    Med pomáha udržiavať zdravú hmotnosť

    Výskumné štúdie spájajú konzumáciu medu s chudnutím. Štúdia zistila, že nahradenie cukru medom môže v skutočnosti pomôcť predchádzať nabaľovaniu nadbytočných kíl a tiež znižovať hladinu cukru v krvi. Výsledky tiež naznačujú, že v porovnaní s cukrom môže med znižovať triglyceridy v sére.

    Iná štúdia zistila, že med môže aktivovať hormóny, ktoré potláčajú chuť do jedla. V štúdii boli hormóny chuti do jedla a glykemické reakcie merané u 14 zdravých neobéznych žien po konzumácii raňajok obsahujúcich buď med alebo cukor. Celkovo vedci dospeli k záveru, že konzumácia medu ponúka potenciálne ochranné účinky proti obezite.

    Med pôsobí proti peľovej alergii

    Med obsahuje včelí peľ, o ktorom je známe, že chráni pred infekciami, poskytuje prirodzenú úľavu od alergií a zvyšuje celkovú imunitu. Schopnosť medu predchádzať alergiám je založená na koncepte nazývanom imunoterapia. Ako to? Včely zbierajú peľ, na ktorý máte alergiu a keď konzumujete med, konzumujete tiež peľ. Po určitom čase môže byť alergik menej citlivý na tento peľ, ktorý mu predtým spôsoboval problémy a má menej sezónnych alergických symptómov. Mnoho sezónnych alergikov považuje med za užitočný, pretože ich desenzibilizuje na faunu, ktorá spôsobuje ich alergickú reakciu.

    Štúdia z roku 2013 zistila, že konzumácia medu vo vysokých dávkach (jeden gram na kilogram telesnej hmotnosti medu denne) môže zlepšiť príznaky alergie v priebehu ôsmich týždňov. Vedci zistili, že konzumácia medu zlepšila celkové a jednotlivé príznaky alergickej nádchy. Alergická nádcha je alergická reakcia, ktorá spôsobuje svrbenie, slzenie očí, kýchanie a ďalšie podobné príznaky.

    Niektorí ľudia tvrdia, že lyžica medu denne môže v skutočnosti pôsobiť ako očkovanie proti alergii. Kľúčový je však druh medu, pretože pasterizovaný med neobsahuje žiadny peľ. Aby ste mohli zmierniť sezónne alergie, musíte konzumovať med, ktorý peľ obsahuje.

    Med je prírodný zdroj energie

    Med obsahuje prírodné cukry (80%), vodu (18%) a minerálne látky, vitamíny, peľ a bielkoviny (2%). Nie je prekvapujúce, že med bol nazvaný ako „perfektné palivo“. Poskytuje ľahko vstrebateľný prísun energie vo forme pečeňového glykogénu, takže je ideálny pre energický ranný štart dňa a ako zdroj energie pred a po cvičení.

    Štúdie ukázali, že med je jednou z najlepších možností uhľohydrátov, ktoré je možné konzumovať tesne pred cvičením. Štúdie navyše odhalili, že ako športové palivo je med porovnateľný s glukózou, čo je cukor používaný vo väčšine komerčných energetických gélov.

    Med podporuje dobrý spánok

    Med podporuje dobrý spánok, zdroj: latinhoneyshop.com

    Med podporuje dobrý spánok

    Med podporuje regeneračný spánok dvoma spôsobmi. Konzumáciou medu pred spaním obnoví zásoby glykogénu v pečeni a zabráni mozgu v krízovom hľadaní paliva, ktoré vás môže prebudiť. Po druhé, konzumácia medu podporuje uvoľňovanie melatonínu v mozgu tým, že vytvára malý nárast hladín inzulínu, ktorý stimuluje uvoľňovanie tryptofánu do mozgu. Tryptofán sa premieňa na serotonín, ktorý sa potom premieňa na melatonín.

    Melatonín tiež posilňuje imunitu a pomáha obnoviť tkanivá počas odpočinku. Na porovnanie, zlý spánok sa ukázal ako rizikový faktor hypertenzie, obezity, cukrovky typu 2, srdcových chorôb, mŕtvice a artritídy. Keďže je med osvedčenou prírodnou pomôckou pri spánku, prirodzene znižuje riziko všetkých týchto zdravotných problémov.

    Med je antioxidant

    Štúdie ukázali, že denná dávka medu zvyšuje hladinu zdraviu prospešných antioxidantov v tele. Antioxidanty pomáhajú blokovať voľné radikály v tele, ktoré spôsobujú choroby. Posilňuje imunitný systém a pôsobí preventívne proti mnohým chorobám. Med obsahuje polyfenoly, ktoré sú silnými antioxidantmi a ktoré znižujú riziko srdcových chorôb a rakoviny.

    Jedna štúdia kŕmila 25 subjektov asi štyrmi polievkovými lyžicami medu denne počas 29 dní okrem ich bežnej stravy. Keď boli na začiatku a na konci štúdie odobraté vzorky krvi, vedci zistili jasnú a priamu súvislosť medzi konzumáciou medu a zvýšenou hladinou polyfenolov bojujúcich proti chorobám v krvi.

    Štúdie ukázali, že med obsahuje antioxidačné flavonoidy bojujúce proti chorobám pinocembrín, pinostrobén a chryzín. Pinocembrín podporuje aktivitu enzýmov a mnohé štúdie ukázali, že pinocembrín indukuje apoptózu (programovanú bunkovú smrť) mnohých typov rakovinových buniek. Laboratórny výskum naznačuje, že chryzín môže zvýšiť mužský hormón testosterón a zlepšiť výsledky v kulturistike, ale ľudský výskum nenašiel žiadny vplyv na hladiny testosterónu.

    Med pomáha liečiť rány a kožné vredy

    Medové obklady sú známe tým, že napomáhajú hojeniu. Viaceré štúdie zistili, že med je prírodný antibakteriálny prostriedok s účinkami hojenia rán. Zistili tiež, že med reaguje s telesnými tekutinami na peroxid vodíka, čím vytvára nehostinné prostredie pre baktérie. Okrem toho „Koncentrácie generovaného peroxidu vodíka sú veľmi nízke v porovnaní s koncentráciami typicky aplikovanými na ranu, takže cytotoxické poškodenie peroxidom vodíka je veľmi nízke."

    Na liečbu popálenín a rán sa med obvykle nanáša priamo na problémové oblasti alebo na obväze, ktorý sa mení každých 24 až 48 hodín. Niekedy je obväz ponechaný na mieste až 25 dní. Kombinácia medu a ghí sa tiež odporúča a používa ako obväz na infikované rany od roku 1991 v štyroch nemocniciach v Bombaji.

    Med bol skúmaný z hľadiska jeho použitia pri účinnej liečbe rôznych typov vredov. Med môže znížiť veľkosť, bolesť a zápach problematických kožných vredov.

    Med pomáha pri cukrovke

    Med pomáha pri cukrovke, zdroj: tamil.news18.com

    Med pomáha pri cukrovke

    Konzumácia medu môže znížiť riziko vzniku cukrovky a pomôcť pri liekoch používaných na liečbu cukrovky. Kombinácia medu a škorice môže byť obzvlášť prospešná pre zdravé riadenie hladiny cukru v krvi, ako aj pre mnohé ďalšie zdravotné problémy, ako je zápal ďasien a akné.

    Podľa štúdie bolo zistené, že med spôsobuje nižšie zvýšenie plazmatických hladín glukózy u diabetikov v porovnaní s dextrózou a sacharózou. Niektorí naznačujú, že sila škorice zvyšujúca inzulín môže pôsobiť proti zvýšeniu glukózy v mede, čo by spôsobilo, že zmes medu a škorice bude kombináciou potravín s nízkym glykemickým indexom. Med zvyšuje inzulín a znižuje hyperglykémiu. Skúste s jeho konzumáciou po malých dávkach a zistite, ako na to reaguje váš krvný cukor, a pridajte si do plánu diabetickej diéty med a škoricu.

    Med je dobrý proti kašľu

    Ukázalo sa, že med je pri liečbe kašľa rovnako účinný ako voľne predajné sirupy proti kašľu. V jednej štúdii bol med rovnako účinný ako difenhydramín a dextrometorfan, bežné zložky nachádzajúce sa v voľne predajných liekoch proti kašľu. Čoraz viac vedeckých dôkazov ukazuje, že jedna dávka medu môže znížiť vylučovanie hlienu a kašeľ.

    Pri kašli je študovaná a odporúčaná dávka pre každú osobu staršiu ako jeden rok pol až dve čajové lyžičky medu pred spaním.

    Med - riziká a vedľajšie účinky

    Med je považovaný za bezpečný, ak sa užíva ústami v normálnom množstve alebo v odporúčaných dávkach. Med by sa však nikdy nemal podávať deťom mladším ako 12 mesiacov, pretože med je potenciálnym zdrojom spór botulizmu. Med nepredstavuje nebezpečenstvo pre staršie deti ani pre dospelých, iba pre dojčatá, takže dospelí môžu jesť med, pokiaľ naň nie sú alergickí. Ak však máte oslabený imunitný systém alebo podstupujete chemoterapiu alebo radiačnú liečbu rakoviny, pred konzumáciou surového medu by ste sa mali porozprávať so svojím lekárom.

    Ak ste alergický alebo precitlivený na zeler, peľ alebo máte iné alergie súvisiace s včelími produktami, nemali by ste konzumovať med. Med vyrobený z rastlín rodu Rhododendron môže tiež spôsobiť alergické reakcie v dôsledku toxicity.

    Príslovie 25:16 hovorí: „Našiel si med? Jedz ho s mierou, inak ti bude zle!“ Napriek tomu, že med je jedným z najzdravších sladidiel, určite by sa mal používať s mierou. Mierne vedľajšie účinky intoxikácie medom môžu zahŕňať slabosť, závraty, vracanie, potenie a nevoľnosť. Iné závažnejšie vedľajšie účinky konzumácie medu sú nepravdepodobné, pokiaľ ho nebudete konzumovať príliš veľa.

    Navyše pri zahrievaní na vysoké teploty med ukazuje, že produkuje hydroxymetyl-furfuraldehyd (HMF), ktorý má škodlivé účinky a je považovaný za karcinogénny. Štúdia vykonaná na potkanoch zistila, že pri zahriatí na 60 až 140 ºC došlo k významnému nárastu HMF.

    Med - história a zaujímavé fakty

    Med - história a zaujímavé fakty, zdroj: thebeekeepingbible.com

    Med - história a zaujímavé fakty

    • Med bol v histórii a v ľudovom liečiteľstve dôležitou potravinou. Boh použil med, aby motivoval izraelský ľud, keď Mojžišovi povedal: „Odíď odtiaľto aj s ľudom, ktorý si vyviedol z Egypta a choď do krajiny oplývajúcej mliekom a medom.“ (2. Mojžišova 33: 3)
    • Med sa odpradávna používal ako liek.
    • Po stáročia bol med považovaný za posvätný kvôli svojim nádherne sladkým vlastnostiam ako aj kvôli jeho vzácnosti. Používal sa pri náboženských obradoch a pri balzamovaní zosnulých.
    • Včelárstvo alebo včelárska výroba medu sa datuje najmenej do roku 700 pred n. l.
    • Med používali bežci na olympijských hrách v starovekom Grécku ako zdroj energie.
    • Zdravotný prínos medu závisí od kvality konkrétneho medu.
    • Med obsahuje malé množstvo rovnakých živíc, ktoré sa nachádzajú v propolise aj v peli.
    • Keď je med príliš spracovaný a zahrievaný, zdravotné výhody sú do značnej miery eliminované.
    • Možno ste už počuli o medovej hube alebo podpňovke. Tento druh húb má sladšiu chuť, odtiaľ pochádza aj názov, ale med neobsahuje.

    Otázky a odpovede o mede

    Má med nejakú expiračnú dobu?

    Med má dlhú trvanlivosť a zvyčajne je vhodné ho konzumovať aj po veľmi dlhom čase, pokiaľ je uchovávaný v uzavretej nádobe, aj keď môže kryštalizovať.

    Prečo včely vyrábajú med? (A ako včely vyrábajú med)

    Včely vyrábajú med pred zimou a skladujú ho, aby mali potravu v chladných mesiacoch. Med vyrábajú zberom nektáru z kvetov a využitím enzýmu, ktorý vylučujú, a ktorý zmiešajú s nektárom v plástve. V priebehu času sa voda v nektári zmenšuje a mení sa na med.

    Aký druh cukru je med?

    Med je nespracovaný cukor, ktorý obsahuje fruktózu a sacharózu.

    Aká je hustota medu?

    Pohybuje sa v rozmedzí od 1,38 do 1,45 g/cm pri teplote 20 ºC.

    Koľko sacharidov je v mede?

    Jedna polievková lyžica (asi 21 gramov) surového medu obsahuje približne 17 gramov uhľohydrátov.

    Ako med nakupovať?

    Ak sa pozrieme na konzumáciu medu, 50% populácie konzumuje med, 35% med nikdy neje a zvyšných 15% konzumuje med vo výrobkoch s obsahom medu, ako sú arašidy pražené v mede. Med môže byť k dispozícii v obchode s potravinami, ale mal by byť k dispozícii v obchode so zdravou výživou alebo, ešte lepšie, u včelára. Je k dispozícii aj online.

    Nikdy nevarte s medom, pretože to zničí jeho dobré vlastnosti. Neskladujte ho tiež v blízkosti zdroja tepla. Ak si doprajete med v čaji alebo káve, počkajte, kým nebude nápoj dostatočne vlažný až potom podľa chuti pridajte med. Pridajte si ho do cereálii, na chlieb alebo do jogurtu. Je tiež skvelým doplnkom do smoothies a šalátových dresingov a výborne sa hodí k ovociu, ako je medový melón a jablká. Med môže byť zdravou alternatívou k vysoko spracovanému cukru v receptoch, ktoré nevyžadujú teplo. Na každú lyžicu cukru v recepte (ktorý nevyžaduje zahrievanie) môžete zvyčajne použiť dve čajové lyžičky medu.

    zdroj: everydayhealth.com